Blijf in beweging met RA

Blijf in beweging met RA
De zomer is een geweldige tijd om meer buiten te komen.
Dit artikel geeft tips om geleidelijk en verstandig, zonder gewrichtspijn of letsel, te bewegen.


Blijf in beweging met RA. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.

Warm je gewrichten op met warmtetherapie
Opwarmen met warmtetherapieEen verwarmingspad of een warm bad werken ontspannend en kunnen spierpijnen verzachten na het trainen.
Het toepassen van warmte gedurende 10 minuten na een trainingsessie of een inspannende activiteit kan de bloedstroom naar jouw spieren verhogen en ze terug naar hun normale toestand brengen.
Niet alleen zorgt een warmtetherapie voor meer comfort na de training, maar dit biedt eveneens verrassende voordelen voor de start van je training. De verhoogde bloedstroom verwarmt de spieren en bereidt ze voor om flexibel te bewegen.

Stretchen en opwarmen / afkoelen
StretchenNet als bij de warmtetherapie kan stretching zowel voor als na de lichamelijke oefeningen heilzaam werken
.
Mensen met artritis hebben vaak extra tijd nodig om op te warmen en zouden hiervoor 10 tot 15 minuten moeten inplannen.
Opwarming kan zachte bewegingsoefeningen omvatten, wandelen of marcheren is ook een goede manier.
Spendeer tevens een aantal minuten aan dezelfde soort activiteit na jouw training bij wijze van 'afkoelen' van je spieren.
Focus bij het stretchen op de grote spieren van je lichaam, zoals de achterdijbeenspieren (hamstrings).
Mensen met RA kunnen best de spieren van hun aangetaste gewrichten stretchen. Dit zal een betere ondersteuning van de gewrichten en meer flexibiliteit geven.
Wat kan je zoal doen? Zie het artikel: Oefeningen met RA.

Vermijd slaaptekort
Vermijd slaaptekortNaarmate de dagen veranderen in lengte en de uren daglicht uitbreiden kan dit jouw slaaproutine verstoren. De meeste volwassenen hebben 7 tot 8 uur slaap nodig.

Wanneer je goed uitgerust bent, zal dit je energie stimuleren om te bewegen (waardoor je op zijn beurt beter zal kunnen slapen).
Tips om je op weg te helpen voor een verkwikkende nachtrust:

  • Volg een slaaproutine.
    Ontspan bijvoorbeeld met een avondritueel. Vermijd tv-kijken of surfen op het internet in de slaapkamer. Ga elke avond op het zelfde tijdstip naar bed.
  • Hou het koel en donker in een slaapvriendelijke slaapkamer.
    Gebruik verduisterende gordijnen en een ventilator of zet de airco aan om jouw slaapkamer koeler en donkerder te maken dan de overige kamers in het huis.

Blijf in bewegingBlijf in beweging, zelfs als je niet traint
Het gebeurt maar al te vaak dat jij je in een taak of activiteit op het werk of thuis verliest en te lang in dezelfde houding blijft. Dit kan hevige spierpijnen en stijfheid veroorzaken.
Je kan jouw gewrichten flexibel houden door regelmatig te blijven bewegen:

  • Sta om de 30 minuten op en beweeg! Hou jezelf voor om elk halfuur in huis of op kantoor een rondje te maken. Dit hoeft niet lang te duren, een minuutje of twee in beweging volstaan.
  • Stretch terwijl je zit. Ben je in vergadering of er is geen mogelijkheid om even je plaats te verlaten, dan kan je steeds subtiele stretch- en flexoefeningetjes doen: strek jouw armen even boven je hoofd en maak draaiende bewegingen met je voeten onder tafel of je bureau.

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be
Meer info op raliga.be over: beweging

Bron: Tekst (vrije vertaling) ontleend aan arthritis-health.com, Tips Outdoor Activity

lid worden nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN OP ZOEK NAAR JE TALENTEN Sint-Niklaas
Geplaatst op: 
Maandag, 21 augustus, 2017 - 20:42