Naar huisarts of spoed? Bel het nummer 1733

Geplaatst op: 
Vrijdag, 31 juli, 2015 - 13:41
Opgelet: Dit is een verouderd artikel uit ons archief. De inhoud kan inmiddels niet meer van toepassing zijn.

Een centraal telefoonnummer moet ervoor zorgen dat patiënten in het weekend of 's avonds laat minder naar de spoed trekken. Wie ziek is, kan via dit nummer te weten komen of een bezoek aan de spoeddienst dan wel de huisarts aangewezen is. Het eerste officiële proefproject gaat in het najaar van start in Leuven.

Iemand die op zaterdag een allergische reactie krijgt, met misselijkheid, jeuk en huidirritatie. Moet die naar de spoed of naar de dokter van wacht? Of kan een nachtje slaap soelaas bieden? Op die vragen moet het centraal oproepnummer 1733 in de toekomst antwoorden geven. Via dat nummer komen patiënten terecht bij een 112-centrale, waar een operator of 'call taker' de oproep beantwoordt.

Dankzij de juiste vragen en goed uitgewerkte protocollen moet die kunnen inschatten hoe ernstig de situatie is en hoe mobiel de patiënt is. Zo kan een operator beslissen om een ambulance te sturen, maar kan die eveneens een dokter van wacht oproepen of de patiënt aanraden om pas op maandag naar de huisarts te gaan.

Artsen en ziekenfondsen zijn het onlangs eens geraakt over de uniforme protocollen die tijdens zo'n triagegesprek gevolgd moeten worden. Geen sinecure, want het gaat om richtlijnen die het verschil kunnen maken tussen leven of dood.

"Dit systeem moet ervoor zorgen dat minder mensen op de spoeddienst belanden", zegt Maaike Van Overloop (domus Medica). "Nu gaan veel te veel mensen naar spoed voor zaken die perfect bij de huisarts kunnen. Zelfs de huidige voorschriften voorzien te vaak een verwijziging naar de spoeddienst."

Ter illustratie: belt iemand met een allergische reactie met misselijkheid en jeuk vandaag 112, dan krijgt die een ambulance toegestuurd. Volgens de nieuwe protocollen is die persoon evengoed met een huisarts geholpen.

Procedures

Het project 1733 werd nog uitgerold door voormalig minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx (PS) Toen al was het de bedoeling om dankzij dit nummer de overbelasting van spoeddiensten aan te pakken. Vanaf 2016 wou Onkelinx één gezamenlijk noodnummer, waar patiënten zowel voor wachtdiensten als voor de alarmcentrale terecht konden.

De voorbije jaren werd het project lokaal getest en werden de protocollen voor operatoren getoetst en verfijnd. "Nu de sector het eens is over de uniforme protocollen, komt er een proefproject in Leuven", zegt arts Koen Steel, die voor het Riziv mee het project ondersteunt en uitwerkt. "In het najaar zullen patiënten daar geholpen worden via 1733."

Hervorming

Loopt dat proefproject goed, dan kan 1733 in heel België. Huidig minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) kondigde eerder aan dat het nummer tegen juni 2016 ingevoerd moet worden. Maar of 1733 dan daadwerkelijk hét aanspreekpunt wordt voor patiënten, kan de minister nog niet zeggen.

Vraag is immers hoe bindend een advies van 1733 wordt. Wat als iemand de raad krijgt om naar de huisarts te gaan, en toch naar het ziekenhuis rijdt? "In principe zouden ze daar die patiënten terug naar huis moeten sturen", zegt Steel. "Anders heeft die triage via 1733 weinig zin."

Hoe minister De Block (Open Vld) het oproepnummer 1733 ziet, is niet helemaal duidelijk. "Die 1733 is een van de grote punten binnen de hervorming van de ziekenhuisfinanciering", zegt haar woordvoerster. "De financiering van de ziekenhuizen, organisatie van de spoeddiensten, de wachtposten... Dat wordt allemaal herbekeken."

Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/naar-huisarts-of-spoed-bel-het-nummer-1733-a2405918/