Oosterse levensvisie

Categorie: 

Oosterse levensvisie - Chi Neng Qigong1001 redenen (of misschien iets minder), waarom Chi Neng Qigong en geen andere Qigong-vorm of sport?
Vorig jaar kregen de deelnemers aan ons symposium Actief Leven Met Reuma de kans om gedurende een initiatieworkshop kennis te maken met de subtielere bewegingsvorm Chi Neng Qigong, een techniek waar de Chinezen reeds eeuwen meester in zijn.
Het was voor iedereen een rustgevende en positieve ervaring.
Er zijn heel wat redenen om het zelf eens te proberen. We sommen ze hierna voor jou op.


Oosterse levensvisie - Chi Neng Qigong. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.

Het is wetenschappelijk bewezen dat het één van de meest effectieve medische Qigong-vormen is.

  • Het is een zeer eenvoudige methode, gemakkelijk aan te leren.
  • Het is voor iedereen geschikt, zowel voor jong als oud, zieken, gehandicapten en bedlegerigen.
  • Met 15 of 20 minuten oefenen per dag voel je je in het algemeen onmiddellijk beter waardoor de levenskwaliteit verbetert.
  • Doordat de oefeningen bij voorkeur worden uitgevoerd aan de hand van geluidsopnamen, waarbij de oefeningen stap voor stap worden vermeld, hoef je niet na te denken over de techniek, maar kan je je aandacht richten op de Dan tian, je  belangrijkste energiecentrum.
  • De ontspannende achtergrondmuziek opent de meridianen en brengt je gemakkelijker in meditatieve staat.
  • De gebruikte affirmaties versterken het effect van de Qi.
  • Alle nodige informatie met betrekking tot de oefeningen wordt meteen meegegeven; er zijn geen geheimen die je pas na vele jaren toewijding ontdekt.
  • Zowel lichaam als geest worden tegelijkertijd geoefend, dit in grote tegenstelling met de meeste klassieke sporten die erop gericht zijn lichamelijk fit te blijven. Bij Chi Neng Qigong betrek je je aandacht bij de oefening, het orgaan of het gewricht waaraan je werkt, zodat de werking van de lichaamsoefening veel dieper gaat en het effect vergroot.
  • Het duurt geen jaren voor je resultaten ervaart. Je kan het wel jaren doen om je technieken te verbeteren en de effecten te vergroten.
  • Het is een lichaamsbeweging die je tot op zeer hoge leeftijd kan blijven doen.
  • Hoewel het een medische, dus ‘helende’ Qigong is, moet je niet ‘ziek’ zijn om deze vorm te beoefenen.
  • Op een eendaagse workshop of met een videotape kan je de basis onder de knie krijgen.
  • De lichaamsoefeningen zijn een basis voor spirituele groei en ontwikkeling. Het is geen doel op zich, maar het gebeurt gewoon.
  • Met Chi Neng Qigong werk je langs twee richtingen in op je lichaam en op het deblokkeren van je meridianen, puur lichamelijk werk enerzijds en je geest die de Qi door je meridianen laat stromen anderzijds.
  • Door Chi Neng Qigong leer je niet alleen energie aan jezelf geven, maar door bepaalde oefeningen in groep worden er ook healingen aan elkaar gegeven. In dit geval gebruiken we niet de eigen energie, maar universele energie doordat we ons afstemmen op het universele Qi-veld.
  • In het dagelijks leven kan je de energie bewuster gebruiken: handelingen die je nu onbewust doet, kan je naar believen in je leefpatroon inbrengen.

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Meer info op raliga.be over: Chi Neng Qigong | beweging


lid wordennieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN

 

Geplaatst op: 
Vrijdag, 10 maart, 2017 - 18:42