RA en de 4 seizoenen

RA en de 4 seizoenen. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook.

Je kan het weer niet veranderen, maar als jouw reumatoïde artritis het hoofd opsteekt wanneer het koud en regenachtig is, is er toch nog veel dat je tegen je stijfheid en pijn kan doen.

Ashley Boynes-Shuck, woonachtig in Pittsburgh kent het probleem uit eerste hand. Deze 32-jarige auteur heeft RA en als het weer verandert, is ze meer onderhevig aan opstoten.
"Het veranderen van de seizoenen geeft vaak problemen voor mij," zegt Boynes-Shuck die twee memoires heeft geschreven over het leven met een langdurige ziekte (nvdr Sick Idiot en To Exist).
"Het is vooral moeilijk als de herfst in winter overgaat en wanneer de winter voor de lente plaats maakt".

Experten zijn niet helemaal zeker, waarom het weer een impact heeft?
Onderzoek heeft aangetoond dat in het najaar de gewrichten van RA-patiënten gevoeliger kunnen zijn, terwijl de winter en het voorjaar de meest uitdagende periodes zijn.

"Kleine studies werden hierover gevoerd maar er is geen echt overtuigend bewijs ter ondersteuning van de reden", zegt Magdalena Cadet, MD reumatoloog en assistent-professor aan de New York University School of Medicine.

Ongeacht de oorzaak, neem een aantal eenvoudige stappen om jouw RA onder controle te houden, zeker wanneer het weer niet aan jouw kant staat!

Hou je warm

  • Probeer jezelf lekker warm te houden, vooral als het buiten koud en vochtig is.
  • Draag extra lagen.
  • Leg dekens klaar in elke kamer van je huis.
  • Zet de thermostaat van je verwarming hoger.
    "Als het bij jou thuis koud is of het tocht", zegt Cadet, zoek dan naar verbeteringen om tocht te weren".
  • Laat warm water zijn magie doen.
    "Neem een warme douche of ga rustig een 20-minuten in je bad weken", zegt Cadet. "Het is goed voor de doorbloeding en het masseert je gewrichten".
  • Lotions of etherische oliën kunnen ook heilzaam werken.
    Warm ze eerst in je handen op en masseer dan je gewrichten ermee.

Blijf in beweging

  • Je eerste instinct kan zijn om lekker thuis te blijven, wanneer het buiten regenachtig en koud is.
    Probeer je hiertegen te verzetten! Als jij je beter wilt voelen, blijf dan in beweging!
  • Bewegen weert stijfheid en je zal geen kilootjes bijkomen die jouw gewrichten extra belasten.
  • Bij beweging komen endorfines vrij, de feel good-chemicaliën vanuit je hersenen die het pijngevoel kunnen blokkeren.
  • Probeer een activiteit uit die minder druk op je gewrichten zet, zoals yoga, tai chi of zwemmen.

"Als het echt koud weer is en je weet dat je ziekte hierdoor wordt getriggerd, dan wil je misschien liever je buitenactiviteiten beperken," zegt Cadet.
"Maar je hebt nog andere alternatieven. In plaats van een wandeling te maken, ga dan naar de fitness. Doe een eenvoudige training op een hometrainer of loopband. Gebruik lichte gewichten, weerstandsbanden, of een evenwichtsbal. Overleg wel eerst goed met je huisarts of reumatoloog".

Stretchoefeningen

  • Regelmatige stretching kan helpen om pijn en stijfheid af te weren.
  • Probeer elke dag een reeks van zachte stretchoefeningen. Je kan dit 's ochtends doen, of voordat je naar bed gaat.
  • Begin met kleine, eenvoudige oefeningen. Terwijl je in bed ligt, doe een paar zachte stretchbewegingen voor je polsen of enkels.
  • Bij het opstaan kan je proberen om zachte kniebuigingen te doen. Gebruik een stoel of je commode ter ondersteuning.

Eet gezond
"Wat op je bord ligt, kan je stijfheid en de zwelling beïnvloeden", zegt Cadet. "Een gezond dieet maakt het verschil in hoe jij je voelt, wanneer de seizoenen veranderen".

  • Probeer om suiker te beperken. Cadet stelt een gezond dieet voor, laag in cholesterol en hoog in omega-3 vetzuren, die ontstekingen kunnen bevechten. Natuurlijk, is gezond eten altijd beter, ongeacht het seizoen.

Doe wat voor jou werkt
"Elke persoon met RA is anders", aldus Ziv Paz, MD, lid van de faculteit in het Beth Israel Deaconess Medical Center, Harvard Medical School academisch ziekenhuis. "Je moet zoeken tot je vindt, wat jou in het bijzonder helpt om een comfortabeler leven te leiden."

Voor Boynes-Shuck brengt beweging en buiten in de zon zijn verlichting. Zij is er zich van bewust dat seizoensgebonden veranderingen vaak leiden tot pijn. Die notie helpt haar ook. Natuurlijk is er niet veel dat zij aan het weer kan doen, maar wetende wat te verwachten, helpt haar om de opstoten onder controle te houden.

"Voorts probeer ik het met medicatie, massage, etherische oliën, chiropractie, acupunctuur, yoga, en een algemene gezonde levensstijl van wellness," zegt ze.
De juiste gemoedstoestand maakt ook een verschil. "Ik denk dat een goed supportsysteem en positieve vooruitzichten cruciaal zijn", zegt ze.
"Pijn is zeker niet leuk en het kan het leven moeilijk maken, maar we kunnen zo goed mogelijk zelf voor onze eigen gezondheid instaan."

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Meer info op raliga.be over: beweging / bewegen, warm / warmte, eet gezond, stretch

 

Bron: Tekst (vrije vertaling) ontleend aan webmd.com, Your Rheumatoid Arthritis When the Season Changes


nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzwLike Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzwActief Leven Met ReumaOP ZOEK NAAR JE TALENTEN

lid worden

 

Geplaatst op: 
Woensdag, 16 november, 2016 - 21:42