Zomervriendelijk met RA

Ben je bezorgd dat jouw vakantie omwille van je RA zal mislukken?
Bijgaande tips kunnen ervoor zorgen dat ook jij plezier aan de zomermaanden beleeft, ongeacht wat je doet en zonder of minder pijn.


RA-weekend september 2017. Deel dit artikel met je vrienden op Facebook

OP DE BARBECUE
Geniet met volle teugen van fruitsalades
"Profiteer van de overvloed aan bessen, mango's, papaya en bananen die in de zomer te koop zijn," zegt Richard Blau, MD, auteur van Too Young to Feel Old. "Deze vruchten zijn rijk aan antioxidanten die gewrichtsontsteking helpen bestrijden."
Mix een noni (Indonesische moerbij)
Exotische noni bevatten veel antioxidanten. Uit studies van Franse en Duitse onderzoekers blijkt dat deze bessen nuttig kunnen zijn om artritis gerelateerde symptomen, zoals zwelling en ontsteking, te verlichten.
Koop het sap in gezondheidswinkels en combineer het met citroen-gearomatiseerd bruiswater voor een heerlijke mocktail!
Breng je eigen rietje mee
Als je problemen hebt met het drinken uit zware glazen of biermokken, gebruik dan een lang gebogen rietje waarmee je gemakkelijker kan drinken, zonder het glas te moeten vasthouden.

ONTSPANNEN OP HET STRAND
Let op je medicijnen
Wees niet zuinig op je zonnebrandcrème - maar smeer overvloedig je lichaam, nek en gezicht in.
"Dit is van cruciaal belang voor artritispatiënten, die vaak medicijnen nemen die fotosensitiviteit (overgevoeligheid voor zonlicht) veroorzaken", zegt dr. Blau.
"Methotrexaat en hydroxychloroquine kunnen bijvoorbeeld ernstige huidreacties op de zon veroorzaken."
Zomervriendelijk met RAHerinner jezelf aan je sunblock
Wanneer je gemakkelijk vergeet om je sunblock opnieuw aan te brengen, kies dan een trendy 'herinneringsaccessoire' dat na een paar uur in het zonlicht van kleur verandert. Leuke voorbeelden zijn onder meer armbanden, flip-flops, zonnebrillen en zelfs nagellak die bij zonlicht een ander kleurtje krijgen!
Prefereer je een discretere aanpak? Probeer kleine UV-pleisters die van huidskleur naar rood veranderen wanneer de zonnestralen sterker worden.
Gebruik trekkingstokken in het zand
Deze wandelstokken zijn ontworpen met puntige uiteinden die je in het zand kan steken. Zij maken het makkelijker om van je lange wandelingen op het strand te genieten. Koop de lichtste set die je kan vinden om pijn aan armen en polsen te voorkomen.
Voeg dit toe aan jouw lotion
"Meng een paar druppels mentol-etherische olie, afgeleid van pepermunt, in je lichaamslotion voor pijnverlichting en een welkome koelsensatie", raadt Ellen Kamhi, PhD, RN en auteur van An Alternative Medicine Definitive Guide to Arthritis."
Je kan ook een paar druppels kamferolie uitproberen. Dit is een doordringende, geneeskrachtige olie die helpt bij het verlichten van pijn in gewrichten, ligamenten en spieren."

LANGE AUTORITTEN
Zet de radio aan
Een studie bij mensen met RA, OA en rugproblemen in de Cleveland Clinic toonde aan dat bij het luisteren naar muziek de pijn met meer dan 20% verminderde. En het leuke eraan was dat het muziekgenre niets uitmaakte. Je kan dus ook van deze voordelen genieten, zelfs als je zelf de zender niet kiest!
Schuif je stoel achteruit
Manipuleer je stoel om zoveel mogelijk beenruimte te krijgen.
Zelfs als je de extra ruimte niet nodig hebt, strek je benen elke 20 minuten voor je uit. Zo voorkom je krampen en stijfheid.
Bescherm je nek
De beste nekkussens zijn opblaasbaar in plaats van gevuld, omdat ze beter de exacte vorm en het volume aannemen dat jij wilt.
Warm je handen op
Steek een paar vingerloze handschoenen in je handtas om je handen en polsen comfortabel te houden wanneer de airco is ingeschakeld.

De RA Liga vzw wenst iedereen een fantastische zomer!

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Bron: Tekst (vrije vertaling) ontleend aan healthmonitor.com, Make Your Summer More Rheumatoid Arthritis-Friendly

Meer info op raliga.be over: zomer | bbq


lid worden nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw Like Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw OP ZOEK NAAR JE TALENTEN  

 

Geplaatst op: 
Vrijdag, 30 juni, 2017 - 23:42