woensdag 28 juli 2010, Bron: BELGA, Auteur: BELGA
PARIJS
Regelmatig alcohol drinken kan de kans op reumatoïde polyartritis (RP), een pijnlijke reumatische aandoening, verminderen. Alcohol heeft ook een positief effect op mensen die de aandoening al hebben. Dat blijkt uit een onderzoek dat woensdag in het Britse vakblad Rheumatology staat.
Reumatoïde Polyartritis is een vaak voorkomende reumatische aandoening waarbij de gewrichten ontstoken geraken. Het botkraakbeen en soms ook de gewrichten zelf raken misvormd en worden aangetast.
De onderzoekers bestudeerden 873 patiënten met RP en 1.004 gezonde personen. De proefpersonen werd gevraagd naar de frequentie van hun alcoholconsumptie en werden allemaal onderworpen aan een radiologisch onderzoek en een bloedonderzoek.Ook de gewrichten van de betrokkenen werden onderzocht.
Uit het onderzoek bleek dat patiënten die het vaakst alcohol drinken, minder zware symptomen van de aandoening toonden dan zij die zelden of nooit alcohol drinken.
De radiologische onderzoeken wezen op minder zware schade aan de gewrichten en de bloedtests wezen op kleinere ontstekingen. Patiënten die regelmatig drinken, bleken ook minder pijn te hebben aan hun gewrichten.
Het is de eerste keer dat aangetoond wordt dat het consumeren van alcohol de ernst van RP kan verminderen. De onderzoekers stelden ook vast dat mensen die geen alcohol drinken vier keer meer kans lopen om de aandoening op te lopen dan mensen die meer dan 10 dagen per maand alcohol drinken. (DRM)
Bron: www.nieuwsblad.be
Omdat ik vrij sceptisch sta tegenover dit artikel zocht ik het Engels artikel op. Lees hier. Hierin staan twee actiepunten:
Verder vond ik het origineel artikel: rheumatology.oxfordjournals
Persoonlijke bedenking: wat met de combinatie 'alcohol en medicatie'?
Mia,29 juli 2010