Maak je voornemens waar

Heb jij goede voornemens voor 2016?
Je kan er ongetwijfeld wel een aantal verzinnen maar er wellicht even snel mee stoppen.
Misschien helpen deze kleine tips om een goede start te maken.

Elke dag beetje bij beetje en lukt het een keertje niet, begin gewoon de volgende dag opnieuw.

Maak je voornemens waar

beweeg je heupen

Begin met je heupen

Beweeg je gewrichten en warm ze op alvorens uit bed te stappen.
Draai je heupen met deze oefening: ga op je rug liggen en rol je benen tot je knieën tegenover elkaar liggen.
Rol dan je benen terug uit.
Herhaal vijf keer.

 

Schud je schouders los

Schud je schouders los

Maak je bovenlichaam wakker.
Ga op je rug liggen met je armen langs je lichaam.
Til je arm totdat je vingers naar het plafond wijzen.
Laat je arm weer langs je lichaam zakken en doe hetzelfde met je andere arm.
Herhaal dit vijf keer.                                           

gebruik de kracht van muziek

Gebruik de kracht van muziek

Zet je favoriete muziek op.
Mensen met reumatoïde artritis en andere vormen van langdurige pijn die een uur per dag naar muziek luisteren, zeggen dat ze minder pijn en minder beperkingen hebben.
Artsen denken dat muziek de hersenen kunnen stimuleren bij de aanmaak van natuurlijke pijnstillers.

Het muziekgenre is niet belangrijk. Draai naar hartelust jouw lievelingsplaatjes!

Sterk jezelf aan

Sterk jezelf aan!

Krachttraining helpt de spieren om je gewrichten te ondersteunen.

Je kan proberen met gewichtjes te heffen, of gebruik de weerstand van je eigen lichaamsgewicht.
Een ochtendtraining helpt bij de vetverbranding overdag.

Als je nooit eerder met halters hebt getraind, spreek dan eerst met je arts, of dit voor jou wel een goed idee is. Natuurlijk kan je ook altijd met een kinesist praten of samen oefenen onder begeleiding.

stretch in de douche

Stretch in de douche!

Neem elke ochtend een lange, warme douche.
Je stijfheid zal nog meer verminderen, wanneer je kleine stretchbewegingen maakt terwijl het warme water over je spieren en gewrichten stroomt.

Trek je schouders zachtjes naar voren en naar achteren, of maak kleine cirkeltjes.
Beweeg je kin naar je borst, rol je nek naar links, naar achteren, naar rechts en weer terug.
Maak draaiende bewegingen met je polsen.
Je kan deze oefeningetjes ook makkelijk zittend doen, als je moeilijk het evenwicht kan houden.

Verwarm je kleding

Verwarm je kleding

Wanneer je uit de douche stapt, laat je gewrichten niet afkoelen!

Stop voor het douchen je kleren in de droogautomaat, zodat ze lekker warm worden terwijl je doucht.
De warme kleding doet deugd, zal je stijfheid verzachten en je lichaam beter voorbereiden om de dag minder pijnlijk door te komen.

verbeter je evenwicht met tai chi

Verbeter je evenwicht met Tai Chi

Deze traditionele Chinese krijgskunst is goed voor je lichaam en geest.
Het is een zachte vorm van lichaamsbeweging die pijn verlicht en je evenwicht verbetert, zo blijkt uit onderzoek.
De oefeningen in de ochtend helpen je ook om je overdag beter te focussen.

Ga op zoek naar een Tai Chi vereniging of koop een DVD om de Tai Chi thuis en waarom niet in je tuin te oefenen.

wandelen met een doel

Wandelen met een doel

Een ochtendwandeling is een van de beste dingen die je voor je RA kan doen.

Wandelen voedt de gewrichten en versterkt de spieren eromheen.
Het geeft je ook energie en helpt je gezond en op gewicht te blijven.

Om jezelf te motiveren, wandel met een doel!
Spreek met een wandelmaatje af, laat je hond uit, of ga te voet naar het koffiehuis in het dorp.

winkelen = bewegen

Winkelen = bewegen!

Heb je te veel aan je hoofd, of geen tijd om naar de fitness te gaan, probeer dan dit idee eens uit:
ga naar het winkelcentrum in je buurt en wandel doorheen elke vleugel (wie weet wat je allemaal ontdekt!).
Niet slenteren maar een mooie tred op eigen tempo.
Ben je 's namiddags vaak te moe, ga dan in de voormiddag winkelen.

hulpmiddelen auto

Kleine hulpmiddeltjes bij het autorijden

Zelfs een paar kleine aanpassingen kan het autorijden met RA comfortabeler maken.

In de handel zijn er speciale handschoenen te verkrijgen, als je problemen hebt om het stuur vast te grijpen.
Laat een treeplankje installeren: het vergemakkelijkt het in- en uitstappen.
Vervang de sleutels met een afstandbediening om jouw auto te openen en te starten.

Dankzij deze kleine hulpmiddelen kan je de dag met minder pijn en stress beginnen.


Bron: WebMD - beeldmateriaal en tekst (vrije vertaling) ontleend aan Practical Morning Tips for RA

 

Geplaatst op: 
Donderdag, 7 januari, 2016 - 20:55