Mag ik een chocolade eitje?

Categorie: 

Vrolijk Pasen - donkere chocolade

Het goede nieuws is dat pure chocolade met mate een ont­ste­kings­rem­mend lekkernij is dat RA-ontstekingen kan verminderen, je tegen hartaandoeningen kan beschermen en tegelijkertijd je zoetekauw kan bevredigen.

Wetenschap bevestigt de voordelen van donkere chocolade
NIH (n.v.d.r. National Institute of Health)-onderzoek suggereert dat cacao meer antioxidanten bevat dan de meeste voedingsmiddelen. Het bevat flavonoïden (catechine, epicatechine en procyanidines) die een ont­ste­kings­rem­mend effect hebben op het lichaam. Cacao kan zenuwen beschermen tegen verwonding en ontstekingen, de huid beschermen tegen UV-stralen, het risico op diabetes en hartziekten verminderen en de stemming verbeteren. Onderzoekers waarschuwen dat over­consumptie van cacao gewichtstoename kan veroorzaken.

Een meta-analyse uitgevoerd in 2012 wees uit dat het consumeren van de juiste gezonde cacao het risico op cardiovasculaire aandoeningen met 37% kan verminderen en het risico op beroerte met 27%.
Een Britse meta-analyse wees uit dat cacao ook de insulineresistentie en bloeddruk verlaagde en de elasticiteit van de bloedvaten deed toenemen.

Hoe vermindert donkere chocolade ontstekingen in het lichaam vermindert?
Donkere chocolate bevat antioxidanten en fytochemicaliën die de ontsteking verminderen door de activiteit van de COX-2-enzymen, die ontstekingen veroorzaken, te verminderen.
Als je reumatoïde artritis hebt, veroorzaakt de ontsteking gezwollen, stijve en pijnlijke gewrichten.

Wat is gezonde donkere chocolade?
Vrolijk Pasen - donkere chocoladeLet op: alle chocolade is niet gelijk gemaakt!
Je kunt niet aannemen dat alle donkere chocolade de ontstekingsremmende flavonoïden bevat die ontstekingen bestrijden.
Flavonoïden maken chocolade bitter, zodat veel fabrikanten deze stof vaak uit de chocolade verwijderen.
Je koopt het beste donkere chocolade (geen melkchocolade) die voor minstens 70-80% uit cacao bestaat.

 

Daarnaast is suiker ongezond. Suiker kan zelfs RA-symptomen veroorzaken.
Bijna alle chocolade is gezoet, dus probeer jezelf te beperken tot chocolade die van nature gezoet is. Sommige chocolaatjes worden van nature gezoet met honing of ahornsiroop.

Veel deskundigen suggereren om dagelijks kleine hoeveelheden gezonde pure chocolade te consumeren.

Een manier om je dagelijkse dosis cacao gemakkelijk te krijgen, is door wat biologisch cacaopoeder in je thee of koffie te nemen.

Hoe je eigen gezonde, donkere chocolade maken?
De meest betrouwbare, gezonde manier om pure chocolade toe te voegen aan je dagelijkse dieet is om je eigen donkere chocolade te maken.
Het is vrij gemakkelijk om doen. Koop gewoon rauwe biologische cacaoboter (gelieerd) of biologische kokosolie (filiaal) en maak je eigen chocolade.
Je smelt eenvoudig de kokosolie of cacaoboter in heet water, voeg het biologische cacaopoeder (gelieerde), rauwe honing of ahornsiroop en eventuele smaakmakers of additieven (zoals noten) toe en koel de chocolade totdat hij stolt.


Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be
Meer info op raliga.be over: chocolade

Bron: Tekst (vrije vertaling) gebaseerd op healthandwellnessssa.com, Dark Chocolate is an Anti Inflammatory Food You Can Enjoy Without Guilt

nieuwsbrief RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzwLike Facebook-pagina RA Liga vzw - Reumatoïde Artritis Liga vzw lid worden word vrijwilliger bij RA Liga vzwword onze sponsor ReumaLied met beelden ReumaLied met tekst
Geplaatst op: 
Vrijdag, 30 maart, 2018 - 19:42