Huisartsen zijn te weinig vertrouwd met de wet op de patiëntenrechten

Opgelet: Dit is een verouderd artikel uit ons archief. De inhoud kan inmiddels niet meer van toepassing zijn.


Uit een onderzoek van het Vlaams Patiëntenplatform (22/11/2007) blijkt dat huisartsen niet al te best vertrouwd zijn met de wet op patiëntenrechten.

Ze ondervinden bovendien moeilijkheden bij het communiceren naar specifieke doelgroepen en zijn zelden of niet op de hoogte van het bestaan van de Federale Ombudsdienst Rechten van de Patiënt.
Kennen artsen de wet op de rechten van de patiënt? Passen ze deze rechten toe en hoe staan ze hier tegenover? Het Vlaams Patiëntenplatform vzw, een onafhankelijke koepel van 91 patiëntenverenigingen uit Vlaanderen, bevroeg 1.250 huisartsen via een schriftelijke enquête.

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat de huisartsen niet al te best vertrouwd zijn met de wet, dat ze moeilijkheden ondervinden bij het communiceren naar specifieke doelgroepen en dat ze zelden of niet op de hoogte zijn van het bestaan van de Federale Ombudsdienst Rechten van de Patiënt.
Uit het onderzoek blijkt dat 85.3% van de huisartsen een wet op de patiëntenrechten een belangrijke stap vooruit vindt. De vertrouwdheid met de wet is echter (nog) niet groot. Slechts 16.9% van de huisartsen voelt er zich goed tot zeer goed mee vertrouwd, de helft van de huisartsen (49.5%) matig en 33.7% weinig tot helemaal niet. Vooral de concepten ‘vertrouwenspersoon’ en ‘vertegenwoordiger’ blijken niet gekend.

 

Waarom zijn patiëntenrechten nodig?
De wet op de rechten van de patiënt heeft tot doel een meer gelijkwaardige relatie tussen de beroepsbeoefenaar en de patiënt te bewerkstelligen.
Daarom is het belangrijk dat:

  1. Elke burger zijn rechten kent, en dit alvorens een behandeling of opname zich opdringt. Eens een patiënt in behandeling is of opgenomen wordt, heeft deze immers zijn handen vol met ‘ziek-zijn’ en komt sensibilisering over de patiëntenrechten te laat.
  2. Elke beroepsbeoefenaar de patiëntenrechten kent en ze kan en wil toepassen.
  3. Er tijdens de opleiding en in de permanente (praktische!) navorming van professionelen meer aandacht besteed wordt aan patiëntgerichte communicatie, zeker naar specifieke doelgroepen toe.
  4. De Federale Ombudsdienst rechten van de Patiënt beter bekend gemaakt wordt bij patiënten én professionelen. Enkel wanneer patiënten de mogelijkheden inzake het klachtrecht kennen, kunnen ze het ook uitoefenen.

Meer info:
Het Vlaams Patiëntenplatform - Groeneweg 151 - 3001 Heverlee – tel: 016 230 526 http://www.vlaamspatientenplatform.be